Konstnär Sten Erik Kauppi Konsthantverkare, textilkonstnär, född den 30 juli 1922 i Jukkasjärvi församling, Lappland, död den 5 juli 2002 i Norrsunda församling, Uppland. Han studerade vid Konstfackskolan och Konstakademin. På 1940-talet kom han till Stockholm för att studera måleri som elev till Sven X-et Erixon. Han blev banbrytare inom svensk fri textilkonst och har utfört förnämliga, textila arbeten, broderier och parament, även komponerat dräkter för teatern. Hans första utställning var i Stockholm 1953 och Rista 1995. Han hade på Prins Eugens Waldemarsudde en retrospektiv utställning 1997. För första gången visade han en verkligt stor utställning på hemmaplan, i Sigtuna Museum, 2000, fyra ansikten av Kristus. Citat: Jag är bildkonstnären som inte får till det i olja. Han stod för en textil lekfullhet som då chockerade många. Nationalmuseum köpte Opera, ett broderat klänningsliv och drottning Louis köpte broderiet, Kvinna med barn. 1965 flyttar han till Rosersberg i Sigtuna kommun. Tillsammans med livskamraten Björn Lundberg förvandlades den forna gästgivargården i Åshusby till Konstnärsgården med ateljé, stora vävstolar, broderiramar och modelldockor för provning av kyrkliga skrudar. Här växer de monumentala, textila konstverken fram med stat, kommuner, landsting och kyrkor som beställare. Offentlig utsmyckning: Den största väven, Resa i kosmos, i glödande, lysande färger mäter 385 x 568 meter och väger runt 50 kg. Den levererades 1992 till Umeå Universitet. Representerad: Nationalmuseum i Stockholm Opera, Röhsska muséet, Umeå Universitet, Karlstads och Sundsvalls museum.